Spoljnotrgovinska robna razmena


Metapodaci
Periodika: Godišnja
Godina: 2023

REFERENTNI METAPODACI
01. Kontakt informacije
02. Ažuriranje metapodataka
03. Statistički pregled
04. Jedinica merenja
05. Referentni period
06. Mandat institucije
07. Poverljivost
08. Politika objavljivanja
09. Dinamika diseminacije
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Tačnost i pouzdanost
14. Pravovremenost i poštovanje rokova
15. Koherentnost i uporedivost
16. Troškovi i opterećenost
17. Revizija podataka
18. Statistička obrada
19. Napomene

SDMX Download

  
01. Kontakt informacijeVrh
01.1. Naziv organizacije/institucije

Republički zavod za statistiku

01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije

Odsek za statistiku spoljne trgovine

01.3. Ime i prezime kontakt osobe

Mirjana Stanković

01.4. Funkcija kontakt osobe

Metodologija i obrada podataka.

01.5. Adresa kontakt osobe

Milana Rakića 5, Beograd

01.6. Imejl kontakt osobe

mirjana.stankovic@stat.gov.rs

01.7. Broj telefona kontakt osobe

011 2412 922 lok. 362

01.8. Broj faksa kontakt osobe

011 2411 776


02. Ažuriranje metapodatakaVrh
02.1. Poslednja provera metapodataka
16/01/2024
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci
26/1/2024
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka
16/1/2024

03. Statistički pregledVrh
03.1. Opis podatka

Spoljnotrgovinska robna razmena Republike Srbije - obuhvata svu robu koja se dodaje zalihama materijalnog bogatstva zemlje pri ulazu u njenu ekonomsku teritoriju (uvoz) ili se od njih oduzima pri izlasku iz ekonomske teritorije zemlje (izvoz).

Roba koja se nalazi u tranzitu ili se privremeno uvozi (osim robe za unutrašnju ili spoljašnju preradu) ne uključuje se u rezultate statistike spoljne trgovine.

Trgovinski bilans je razlika između ukupne vrednosti izvezene robe i ukupne vrednosti uvezene robe.

Deficit je negativan trgovinski bilans, a suficit pozitivan trgovinski bilans.

Spoljnotrgovinska robna razmena prestavlja sirov podatak, koji osim po tokovima robe (izvoz i uvoz) može biti razvrstan i po periodima (na primer mesecima) i više klasifikacija i nivoa klasifikacija.

Statistika spoljne trgovine prikazuje agregate o izvozu i uvozu po:

  • ​mesecima;
  • ​svim nivoima Standardne međunarodne trgovinska klasifikacijaSMTK;
  • Nomenklaturi statistike spoljne trgovine (NSST);
  • zemlji porekla kod uvoza i  zemlji namene (poslednja poznata destinacija) kod izvoza;
  • opštim ekonomskim kategorijama (BEC);
  • ekonomskim namenama po metodologiji EU;
  • delatnosti Evropske unije (NACE, Rev.2) ;
  • stepenu obrade proizvoda;
  • ​ekonomskim zonama;
  • geografskim zonama,
  • po karakteristikama preduzeća.

Svaki od ovih agregata o izvozu ili uvozu se može smatrati posebnim indikatorom.

 

 

03.2. Klasifikacije
  • Harmonizovani sistem naziva i šifarskih oznaka proizvoda;
  • Kombinovana nomenklatura EU (CN);
  • Standardna međunarodna trgovinska klasifikacijaSMTK;
  • Nomenklatura statistike spoljne trgovine (NSST);
  • Klasifikacija po opštim ekonomskim kategorijama (BEC);
  • Klasifikacija ekonomske namene po metodologiji EU (MIG);
  • Centralna klasifikacija proizvoda (CPC) i njena „evropska“ varijanta CPA;
  • Klasifikacija delatnosti Evropske unije (NACE, Rev 2);
  • Klasifikacija prema stepenu obrade proizvoda;
  • Klasifikacija zemalja ISO alfa-2 Geonomenklatura.
03.3. Obuhvat sektora

Ekonomski sektor.

03.4. Statistički koncepti i definicije

Statistika spoljne trgovine u rezultat o ukupnoj spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni uključuje podatke o celokupnoj robi koja se dodaje zalihama materijalnog bogatsva zemlje pri ulazu na ekonomsku teritoriju Republike Srbije (uvoz) ili se od njih oduzima pri izlasku iz nje (izvoz). Roba koja se nalazi u tranzitu ili se privremeno uvozi (osim robe za unutrašnju ili spoljašnju preradu) ne uključuje se u rezultate spljne trgovine.

Izvoz robe obuhvata podatke o robi koja napušta statističku teritoriju Republike Srbije krećući se ka drugim zemljama sveta nakon što je prijavljena u skladu sa odgovarajućom izvoznom carinskom procedurom ili carinskom procedurom spoljne prerade, kao i neka specifična kretanja robe.

Vrednost izvezene robe, na osnovu STO sporazuma, iskazuje se prema FOB tipu vrednosti (free on broad). FOB tip, odnosno paritet u sebe uključuje transakcijsku vrednost robe do granice zemlje koja izvozi.

Uvoz robe obuhvata podatke o celokupnoj robi koja ulazi u slobodno cirkulirajuće područje, prostorije za unutrašnju preradu, industrijske slobodne zone i prostorije za carinsko skladištenje.

Vrednost uvezene robe na osnovu STO sporazuma iskazuje se prema CIF tipu vrednosti (cost, insurance, freight). CIF tip, odnosno paritet vrednosti uključuje transakcijsku vrednost robe i vrednost usluga radi isporuke robe od granice zemlje koja izvozi do granice zemlje koja uvozi.

Podaci o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni su izračunati na način koji je u velikoj meri usaglašen sa međunarodnim preporukama, standardima i praksom, na osnovu takozvanog principa opšteg  sistema trgovine (u skladu sa preporukama UN).

03.5. Statistička jedinica

Statističke jedinice čine privredni subjekti (preduzeća) i carinske deklaracije, koje predstavljaju osnovne statističke jedinice.

03.6. Statistička populacija

Pun obuhvat.

03.7. Referentno područje

Republika Srbija.

03.8. Vremenska pokrivenost

Serija pokriva podatke od 2007. do 2022.

03.9. Bazni period

Za izračunavanje indeksa se koriste odgovarajući podaci istog perioda prethodne godine.


04. Jedinica merenjaVrh
04. Jedinica merenja

S obzirom na činjenicu da je ovim opisom obuhvaćena grupa indikatora razlikuje se i jedinica mere u zavisnosti od indikatora.

Svi indikatori koji predstavljaju težinu iskazani su u  hiljadama kilograma (tonama), a  vrednosni  u hiljadama  (u diseminacionoj bazi) ili  milionima (u saopštenjima i ostalim publikacijama)  RSD, EUR i USD.

 


05. Referentni periodVrh
05. Referentni period

Kalendarska godina.


06. Mandat institucijeVrh
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti

Prikupljanje podataka o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni naše zemlje zasniva se na nizu zakona, propisa i uredbi koje donose republički parlament i vlada.

Osnovi dokumenti su:

  • Pravilnik o obliku, sadržini, načinu podnošenja i popunjavanju deklaracije i drugih obrazaca u carinskom postupku,
  • Carinski zakon.

Ostali značajni domaći dokumenti:

  • Jedinstvena metodologija statističkog istraživanja prometa robe sa inostranstvom,
  • Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju,
  • Zakon o statističkim istraživanjima,
  • Program statističkih istraživanja,
  • Zakon o carinskoj tarifi.

Osim nacionalnih propisa, direktno se primenjuju međunarodne preporuke i odredbe:

  • Najznačajnija je publikacija Statističkog odeljenja Ujedinjenih nacija "Internnational Merchandise Trade Statistics: Concepts and Definition (Series M,No. 52, Rev).
  • Međunarodni izvor preporuka i propis odnosi se na one koje usvaja Evropska unija u u oblasti statistike (Extrastat Basic regulation No. 471/2009, 92/2010, 113/2010i drugi prateći propisi),
  • "User guide on European statistics on international trade in goods".
06.2. Zajedničko korišćenje podataka

Satistika spoljne trgovine redovno mesečnom dinamikom dostavlja podatke  Evrostat-u, MMF-u, STO, OUN, CEFTA organizaciji,  domaćim korisnicima kao što su ministratva, Narodna banka i drugi.


07. PoverljivostVrh
07.1. Poverljivost - politika

Pravilnici koji se odnose na poverljivost podataka:

  • Pravilnik o načinu korišćenja i davanja podataka koje proizvodi RZS,
  • Pravilnik o zaštiti statističkih podataka u RZS.
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima

Republički zavod za statistiku u oblasti podataka spoljne trgovine primenjuje pasivnu poverljivost, u slučajevima kada uvoznici ili izvoznici, državni organi i druge institucije zahtevaju od statističkih organa da ne publikuju podatke koji bi mogli da prouzrokuju štetu po njih ili po državne interese. Izuzetak je vojna roba i pravilo aktivne poverljivosti, koja podrazumeva da statistički organi sami preduzimaju inicijativu da potencijalno zaštite podatke, bilo zbog državnih interesa, bilo zbog interesa pojedinačnih privrednih subjekata. RZS objavljuje i dostavljaodatke o ukupnoj statističkoj vrednosti vojne robe pod specijalnom statističkom šifrom 99999399,  a u slučaju podataka po privrednim karakteristikama preduzeća stavlja se zastavica, ukoliko je broj preduzeća manji od 4 u odgovarajućoj oblasti klasifikacije delatosti.


08. Politika objavljivanjaVrh
08.1. Kalendar publikovanja

Dostupan je kalendar publikovanja.

08.2. Pristup kalendaru publikovanja

http://www.stat.gov.rs\calendar

08.3. Pristup korisnika

Podaci su dostupni svim korisnicima istovremeno, putem veb sajta.

Detaljniji podaci su dostupni ministarstvima, Vladi Republike Srbije i Narodnoj banci putem veb aplikacije, koja omogućava brzo kreiranje velikog broja izveštaja dinamičkim pretraživanjem baze spoljne trgovine.


09. Dinamika diseminacijeVrh
09. Dinamika diseminacije

Godišnja periodika.


10. Dostupnost i razumljivostVrh
10.1. Saopštenja za štampu

Podaci uvozu i izvozu robe za mesec i kumultativi od početka godine do meseca za koji se publikuju dostupni su poslednjeg radnog dana u narednom  mesecu  u saopštenjima ST11, ST12 i ST13 i Saopštenju za javnost. Poslednjeg radnog dana u januaru objavljuju se saopštenja koja sadrže preliminarne podatke za celu prethodnu godinu.

Konačni podaci dostupni su sredinom jula naredne godine (oko pet meseci nakon preliminarnih  godišnjih podataka) u saopštenjima ST11G, ST12G i ST13G i godišnjem Saopštenju za javnost.

10.2. Publikacije

Statistički godišnjak sadrži set tabela koji se odnosi na spoljnotrgovinsku robnu razmenu:

  • Bilans robne razmene sa inostranstvom;
  • Spoljnotrgovinska robna razmena po odabranim vrstama spoljnotrgovinskog posla;
  • Izvoz i uvoz robe po razvijenosti zemalja, (obuhvata period od poslednje 3 godine);
  • Izvoz robe po zemljama, (obuhvata period od poslednje 3 godine);
  • Uvoz robe po zemljama, (obuhvata period od poslednje 3 godine);
  • Izvoz i uvoz po BEC nameni – rev. 4;
  • Izvoz i uvoz robe po odeljcima CT;
  • Vrednost izvoza prema Klasifikaciji delatnosti;
  • Vrednost uvoza prema Klasifikaciji delatnosti NACE rev. 2;
  • Izvoz i uvoz Republike Srbije po izabranim područjima;
  • Izvoz robe po sektorima SMTK – rev. 4;
  • Uvoz robe po sektorima SMTK – rev. 4;
  • Izvoz po pretežnoj delatnosti proizvođača izvezene robe (odabrane delatnosti);
  • Uvoz po pretežnoj delatnosti korisnika uvezene robe (odabrane delatnosti);
  • Izvoz važnijih proizvoda po zemljama namene;
  • Uvoz važnijih proizvoda po zemljama porekla. 

 

Mesečni statistički bilten - sadrži vrednosti ključnih indikatora o izvozu i uvozu kao i na osnovu njih izvedene indikatore (vrednost, trgovinski bilans-deficit ili suficit, pokrivenost uvoza izvozom, podatke o najznačajnijim zemljama partnerima, raspodelu po regionima Repunlike Srbije).

Godišnji bilten: Spoljnotrgovinska robna razmena  Republike Srbije po karakteristikama preduzeća predstvlja  prikaz spoljnotrgovinskog poslovanja prema karakteristikama preduzeća u formi tabela i grafikona, sa analizom stanja u ovoj oblasti ekonomske aktivnosti. Pojedine tabele prikazane su u celosti, a druge, zbog svoje veličine, date su u skraćenoj verziji, prema rangu izabranih obeležja. Detaljniji podaci za svaku od tabela raspoloživi su u okviru baze podataka statistike spoljne trgovine, sa mogućnošću kombinovanja  po različitim kriterijumima.                          

 

 

 

10.3. On-lajn baza podataka

Podaci su dostupni u on-lajn bazi Republičkog zavoda za statistiku, preko veb sajta, korišćenjem linka:

http://www.stat.gov.rs/sr-Cyrl/oblasti/spoljna-trgovina/spoljnotrgovinski-robni-promet

U oblasti Spoljna trgovina treba izabrati opciju Baza podataka, a  zatim Spoljnotrgovinska robna razmena.

 

 

10.4. Pristup mikropodacima

 Na osnovu Zakona o zvaničnoj statistici mikropodaci nisu dostupni ni za jednu vrstu  korisnika.

10.5. Ostalo

Podaci o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni mogu se dobiti i upućivanjem pisanog zahteva Odseku za statistiku spoljne trgovine, putem naloga stat@stat.gov.rs.

10.6. Dokumentacija o metodologiji

Opis metodlogije o spoljnotrgovinskoj robnoj razmeni dostpan je na WEB sajtu Republičkog zavoda za statistiku, putem sledećeg linka:

http://www.stat.gov.rs/istrazivanja/methodology-and-documents/?a=17&s=0

Postoji detaljna i skraćena verzija, namenjene su prosečnom korisniku statistike međunarodne trgovine robom i ne zahtevaju visok stepen stručnog poznavanja.

Metodologija je usklađena sa propisima OUN, najznačajniji dokument ''International Merchandise Trade Statistics: Concepts and Definitionsse 2010"  može naći na linku:

https://unstats.un.org/unsd/trade/eg-imts/IMTS%202010%20(English).pdf

Uputstvo za upotrebu statistike o međunarodnoj trgovini robom  dostupno je i na sledećem linku:

http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/5895809/KS-BM-06-001-EN.PDF/e8ba5f58-8dd1-42c4-a28f-95393ebd10f5?version=1.0

Ovaj vodič opisuje osnovnu metodologiju i izvore podataka korišćenih za prikupljanje statistike EU o trgovini robom. Takođe pruža neke informacije o razlikama između statistike EU i onih objavljenih od strane država članica i međunarodnih organizacija. Publikacija je namenjena prosečnom korisniku statistike međunarodne trgovine robom i ne zahteva stručno razumevanje.

 

 

 

 

10.7. Dokumentacija o kvalitetu

Publikacija u formi izveštaja o kvalitetu (Quality report on external trade statistics Republic of Serbia) izrađuje se na zahtev Evrostata  i do sada nije objavljivana na sajtu RZS-a. U planu je objavljivanje izveštaja o kvalitetu i na nacionalnom sajtu.


11. Upravljanje kvalitetomVrh
11.1. Sprovođenje kvaliteta

Glavne dimenzije merenja kvaliteta u statistici spoljne trgovine su:

  • relevatnost,
  • tačnost i pouzdanost,
  • dostupnost,
  • pravovremenost,
  • koherentnost i
  • uporedivost.

 

11.2. Procena kvaliteta

Metodologija  statistike spoljne trgovine je u velikoj meri usklađena sa principima Evrostata i međunarodnim preporukama. Neprekodno  se radi na razvoju metoda za dalje unapređenje kvaliteta podataka i teži se ka potpunoj usklađenosti sa evropskom statistikom. 

Procene kvaliteta statistike spoljne trgovine u skladu sa glavnim dimenzijama prikazuju se u Izveštaju o kvalitetu koji se radi na zahtev Evrostata.

Prema rezultatima Istraživanja o zadovoljstvu korisnika iz 2023. godine koje RZS sprovodi, oko 70% korisnika ocenjuje kvalitet podataka kao veoma dobar i dobar.

 


12. RelevantnostVrh
12.1. Potrebe korisnika

Potrebe ključnih korisnika statistike međunarodne trgovine robom (ministarstva, ambasade, poslovni subjekti, državna uprava i lokalna samouoprava, međunarodne organizacije, mediji, fizička lica i ostali) su u najvećoj meri ispunjene.

Svrha korišćenja podataka spoljnotrgovinske robne razmene:

  • utvrđivanje opšte ekonomske politike, uključujući poreska, monetarna, strukturna i sektorska pitanja;
  • razvoj trgovinske politike, uključujući pripremanje i nadgledanje trgovinskih sporazuma i izravnanje trgovinskih sporova;
  •  tržišne analize za izvoznike i uvoznike, s ciljem da se definiše njihova komercijalna strategija;
  •  utvrđivanje materijalnih bilansa za strateške proizvode, s ciljem da se kontroliše tržište u oblasti poljoprivrede i energije;
  • infrastrukturno planiranje;
  • prikupljanje podataka za statistiku saobraćaja;
  • prikupljanje uvoznih komponenti za obračune različitih vrsta indeksa cena;
  • prognoziranje i korišćenje podataka kod obračuna u sistemu nacionalnih računa i platnog bilansa.

 

12.2. Zadovoljstvo korisnika

Ocene i mišljenja korisnika se prikupljaju preko Istraživanja o zadovoljstvu korisnika, koje sprovodi Republički zavod za statistiku.

Relevantnost podataka može se oceniti na osnovu itraživanja zadovoljstva, ali i čestim neformalnim i formalnim kontaktima sa korisnicima.

Prema istraživanjima oko 70% korisnika ocenjuje kvalitet podataka veoma dobar i dobar. U neposrednim kontaktima sa korisnicima treba istaći veoma visko stepen zadovoljstva brzinom davanja preciznih odgovora i odnosu zaposlenih ou Odseku spoljne trgovine prema korisnicima..

Nezadovoljstvo se uglavnom odnosi na nedostupnost mikropodataka.

 

 

12.3. Kompletnost

Podaci spoljne trgovine u potpunosti su usklađeni sa relevantnim regulativama, propisima, uputstvima i smernicama EU i OUN.


13. Tačnost i pouzdanostVrh
13.1. Ukupna tačnost

Ukupna tačnost je na visokom nivou, uzimajući u obzir sve koncepte i definicije koji su u skladu sa međunarodnim preporukama i propisima EU i OUN. Na ukupnu tačnost utiču kontrole i revizije podataka koje se obavljaju na mesečnom nivou i godišnjem nivou.

13.2. Uzoračka greška

Nije dostupna.

13.3. Neuzoračka greška

Na tačnost podataka utiču pravila o poverljivoti podataka, kao i greške u izračunavanju vrednosti i količini jedinice mere koje se koriguju u okviru redovnih mesečnih kontrola.


14. Pravovremenost i poštovanje rokova Vrh
14.1. Pravovremenost

Mesečni detaljni podaci otkrivaju da oko 30 dana protekne između referentnog momenta i momenta dostupnosti podataka. Kašnjenje je kraće od onoga što UNSD dozvoljava (45 dana) ili propisuje Međunarodni specijalni standard za diseminaciju podataka (8 nedelja).

RZS je uspostavio nezavisnu statističku bazu podataka i na taj način može, ako je potrebno, promeniti podatke na najdetaljnijem nivou. Zbog mogućnosti revizije osnovnih carinskih deklaracija, završni godišnji rezultati su dostupni pet meseci nakon preliminarnih godišnjih podataka.

 

14.2. Poštovanje rokova

Blagovremenost je na visokom nivou, sve publikacije i saopštenja se objavljuju na vreme, prema zvaničnom kalendaru publikovanja.


15. Koherentnost i uporedivostVrh
15.1. Geografska uporedivost

Visoka.

Podaci se proizvode na osnovu koncepata i metoda definisanim u zakonodavstvu EU i OUN.

15.2. Vremenska uporedivost

Visoka.

Podaci se proizvode na osnovu koncepata i metoda definisanim u zakonodavstvu EU i OUN.

15.3. Koherentnost - između oblasti

Visoka.

15.4. Koherentnost - interna

Visoka.


16. Troškovi i opterećenostVrh
16. Troškovi i opterećenost

Nije dostupno.


17. Revizija podatakaVrh
17.1. Revizija podataka - politika

Svakog meseca se vrši revizija podataka, na osnovu kojih se izračunava indikator, od početka godine do poslednjeg meseca za koji su raspoloživi podaci, ali se revizija vrednosti indikatora o ukupnoj spoljnotrgovinskoj razmeni vrši jedan put godišnje, pet i po meseci nakon objave preliminarnih vrednosti.

17.2. Revizija podataka - praksa

Zbog različite prirode revizije podataka, podaci prve i prethodne revizije za referentnu godinu mogu se ponekad značajno razlikovati.

Korisnici su obavešteni o revizijama putem veb sajta RZS-a.

Revizija objavljenih konačnih podataka Republičkog zavoda za statistiku vrši se samo u slučaju metodološkog prilagođavanja sa konceptom i definicijama UN.

 


18. Statistička obradaVrh
18.1. Izvori podataka

Osnovni izvor podataka je Uprava carina. Od 2013. godine uvreden je dodatni izvor podataka o spoljnotrgovinskoj razmeni električne energije (Elektromreža Srbije).

18.2. Dinamika prikupljanja podataka

Mesečna.

18.3. Prikupljanje podataka

Osnovni metod za prikuljanje podataka je Jedinstvena carinska ispava (JCI), a za električnu energiju Excel tabele Elekotromreže Srbije. Zbog toga statističke informacije zavise od carinske prakse, definicija i politike, a samo nekoliko prikuplja se isključivo za statističke svrhe. Zavisnost od carinskih procedura podrazumeva viskok stepen i gotovo potpunu pokrivenost podataka statistike spoljne trgovine robom.

18.4. Validacija podataka

Kontrole se mogu vršiti na ulazim podacima (nivo deklaracije) ili na izlaznom nivou (podaci izvedeni za objavljivanje). Republički zavod za statistiku sve kontrole obavlja na nivou deklaracije.

Kontrole se mogu klasifikovati kao:

Osnovne kontrole - podrazumevaju proveru valjanosti podataka i obično se odnose na sve sakupljene varijable. Primeri grešaka otkivenih u ovoj vrsti kontrole mogu biti netačni ili nedostajući kodovi, nedostajuće vrednosti u deklaracijam; neodgovarajući broj cifara u numeriči definisanom polju, itd...RZS koristi referentne tabele sa automatskim procesom kontrole i otkrivanja vrste greške.

Složene kontrole - podrazumevaju proveru tačnosti podataka i procenu svih mogućih grešaka povezanih sa podacima.Podaci zadovoljavaju prethodno navedene kriterijume kontrola, ali su verovtno netačni, s toga se mogu obraditi, ali ako su obuhvaćeni iskriviće statističku analizu. Metode koje koriti RZS sastoje se i od provera jedne vrednosti u odnosu na drugu unutar deklaracije ili između deklaracija.

Podaci o spoljnoj trgovini, takođe, mogu se proveriti i u poređenju sa drugim izvorima. Na primer: platni bilans, podaci iz poslovnih registara, podaci o PDV-u, podaci zemalja partnera itd. Svrha ovih sekundarnih izvora je pružanje dodatnih informacija koje se mogu koristiti prilikom provere verodostojnosti podataka ili kao verifikacija deklaracija trgovaca.

 

18.5. Kompilacija podataka

Proces obrade podataka spoljne trgovine sastoji se iz sledećih faza:

  • Preuzimanje podataka iz Uprave carina Republike Srbije i Elektromreže Srbije;
  • Automatsko ažuriranje;
  • Logička kontrola;
  • Pojedinačno ažuriranje podataka koje nije bilo moguće aužrirati automatski;
  • Formiranje tabela sa ispravnim materijalom;
  • Izrada raznih tabela i izveštaja za korisnike;
  • Ažuriranje diseminacione baze podataka RZS-a.

 

 

18.6. Prilagođavanje podataka

Po potrebi i u skladu sa konceptom i definicijama UN, odnosno standardima koji postoje u EU vrše se razna metodološka prilagođavanja.


19. NapomeneVrh
19. Napomene

Ovim opisom obuhvaćeni su svi indikatori koji se odnose na podoblast Spoljnotrgovinska robna razmena, statističke oblasti Spoljna trgovina.